.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزئیات توافق ایران، برزیل و ترکیه درباره تبادل سوخت
جزئیات توافق ایران، برزیل و ترکیه درباره تبادل سوخت

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با حضور همتایان برزیلی و ترکیه ای خود، مفاد بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو برزیل و جمهوری ترکیه را اعلام کرد.

منوچهر متکی گفت: سه کشور ایران، برزیل و ترکیه در اجلاس 17 مه 2010 مطابق 27 اردیبهشت 1389 در تهران بودند که با امضای این بیانیه به توافق رسیدند.

وزیر امور خارجه مفاد این بیانیه را به این شرح قرائت کرد:

یک) ما بر تعهد به عدم گسترش سلاح های هسته ای و مواد مرتبط با آن تاکید و حقوق تمامی اعضا از جمله حقوق جمهوری اسلامی ایران به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای و چرخه غنی سازی برای اهداف صلح آمیز و بدون تبعیض را یادآوری می کنیم.

دو) اعتقاد راسخمان را برای ایجاد فضای سازنده ، مثبت و غیرتقابلی بیان می کنیم تا به دوره ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.

سه) معتقدیم تبادل سوخت هسته ای بستری برای شروع همکاری در عرصه های مختلف به خصوص همکاری هسته ای صلح آمیز شامل ساخت نیروگاه و رآکتورهای تحقیقاتی است.

چهار) بر اساس این مفاد، تبادل سوخت هسته ای، حرکتی سازنده رو به جلو و نقطه شروعی برای همکاری میان ملت هاست. این حرکت ها باید به تعامل مثبت و همکاری هسته ای صلح آمیز هدایت شود و از هر گونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار و یا اظهارات تندی که به حقوق و تعهدات ایران بر اساس ان پی تی لطمه می زند، پرهیز شود.

پنج) بر اساس مفاد فوق، برای تسهیل همکاری های هسته ای ذکر شده، جمهوری اسلامی ایران موافقت می کند که 1200 کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده در ترکیه به امانت بگذارد. این مواد در مالکیت ایران در ترکیه خواهد بود و ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر این مواد را خواهند داشت.

شش) ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ظرف هفت روز از طریق کانال های رسمی پس از تاریخ اعلام این بیانیه، اعلام می کند. متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین شامل کشورهای روسیه، امریکا و فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق یک توافقنامه مکتوب و سازوکارهای مناسب بین جمهوری اسلامی ایران و گروه وین که به طور مشخص خود را متعهد به تحویل 120 کیلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران کرده اند به طور مفصل تبیین خواهد شد.

هفت) از زمانی که گروه وین تعهد خود را به شرایط این بیانیه اعلام کند، دو طرف به اجرای توافقنامه مذکور در بند شش ملزم خواهند بود. ایران آمادگی خود را برای به امانت گذاشتن مطابق با توافقنامه ظرف یک ماه اعلام می نماید. گروه وین نیز طبق این توافقنامه متعهد می شود 120 کیلوگرم اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را ظرف یک سال به ایران تحویل دهد.

هشت) در صورتی که مفاد این بیانیه مورد توجه قرار نگیرد، ترکیه حسب درخواست ایران، LEU (اورانیوم کمتر غنی شده) را به ایران به سرعت و بدون قید و شرط برگشت می دهد.

نه) ترکیه و برزیل از آمادگی مستمر جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفتگو با گروه 1+5 در هر مکان ازجمله ترکیه و برزیل درباره دغدغه های مشترک براساس تعهدات دسته جمعی مطابق بسته و نکات پیشنهادی استقبال می کنند.

ده) ترکیه و برزیل از رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوق هسته ای کشورهای عضو ان پی تی قدردانی کردند و متقابلاً جمهوری اسلامی ایران از تلاش های سازنده کشورهای دوست، ترکیه و برزیل، در ایجاد فضای همکاری برای استیفای حقوق هسته ای ایران تشکر کرد.

---------------------------------------------------------
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از مدت ها بحثی که در خصوص همکاری میان کشورهای مستقل برای بهره مندی از دانش هسته ای در جهت اهداف صلح آمیز داشتیم خوشبختانه با مذاکرات بسیار فشرده ای که انجام شد ظرف ماههای اخیر و به ویژه در یکی دو روز گذشته توافقات بسیار خوبی بدست آمد. رامین مهمانپرست در ارتباط مستقیم با شبکه خبر درباره نتایج نشست سه جانبه ایران ، ترکیه و برزیل افزود : براساس توافقات انجام شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای برزیل و ترکیه موافقتنامه ای به امضای وزرای خارجه سه کشور رسید. وی گفت: در این موافقت نامه ذکر شده است همه کشورها حق برخورداری از دانش هسته ای را برای اهداف صلح آمیز دارند و هر گونه اقدامات تقابلی مورد قبول هیچ کشوری نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رویکرد تعامل هسته ای را به جای تقابل هسته ای در دستور کار داریم افزود: با این موافقت نامه ظرف یک هفته بعد از امضایی که صورت گرفت ما آمادگی مان را به آژانس برای اجرای مبادله سوخت هسته ای اعلام می کنیم. مهمانپرست اضافه کرد: در صورتی که گروه وین که شامل کشورهای آمریکا ، فرانسه و روسیه به علاوه مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند ، آمادگی داشته باشند و موافقتشان را اعلام کنند تا تبادل سوخت انجام شود، موافقنامه ای بین ما و آن گروه امضا خواهد شد که جزئیاتش در آن قید می شود. وی گفت:آمادگی داریم ظرف یک ماه بعد از امضای موافقت نامه با گروه وین میزان سوخت 3 و نیم درصد مورد توافق را به کشور ترکیه ارسال کنیم و در آنجا تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و با نظارت جمهوری اسلامی ایران نگهداری شود و در مدتی که توافق خواهد شد کشورهای عضوگروه وین سوخت 20 درصد مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار ایران خواهند گذاشت. مهمان پرست خاطرنشان کرد: فکر می کنم این توافق در جهت احقاق حقوق ملت بزرگ ما گام بسیار ارزنده ای است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه سخنانش گفت: اجرای این توافق نشان دهنده این مسأله خواهد بود که حق طبیعی کشور ما برای برخورداری از این دانش و فعالیت چرخه سوخت در کشور ما به رسمیت شناخته می شود و مورد تأیید همه کشورها قرار می گیرد. به گزارش خبرنگار ما، رامین مهمانپرست در ارتباط مستقیم با شبکه خبر افزود: ما در مقابل فعالیتی که در زمینه هسته ای خواهیم داشت و سوخت سه و نیم درصدی که تولید خواهیم کرد، سوخت 20 درصد را تحویل می گیریم. وی گفت: پیشنهادی که کشورهای ترکیه و برزیل داشتند و در توافقنامه و بیانیه به بندهای مختلف آن اشاره شد، همکاری کشورهای مستقل برای بهره مندی همه آنها از این دانش در جهت پیشرفت و توسعه کشورهاست. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: امیدواریم کشورهایی که این دانش را تا کنون در محدوده کوچکی به انحصار خودشان در آورده بودند حق کشورها را بپذیرند و با اعلام موافقتشان جواب جامعه جهانی را برای حرکت به سمت جهانی مملو از بهره مندی از دانش هسته ای برای مصارف صلح آمیز و حرکت جدی در جهت محو سلاح های هسته ای بدهند. مهمانپرست در پاسخ به سؤالی درباره اینکه قرار است در مرحله اول چه مقدار سوخت مبادله شود گفت: بر اساس کلیاتی که الآن مورد توافق قرار گرفته، ما 1200 کیلوگرم سوخت سه و نیم درصد را در کشور ترکیه نگهداری خواهیم کرد و در مقابل آن 120 کیلوگرم سوخت 20 درصد مورد نیاز را دریافت می کنیم. وی افزود: آن گونه که اعلام کردم ما ظرف یک ماه بعد از اعلام موافقت گروه وین و امضای موافقتنامه با آنها، سوخت سه و نیم درصد را به کشور ترکیه ارسال خواهیم کرد و بر اساس جزئیات موافقتنامه با گروه وین، سوخت مورد نیاز خودمان را دریافت می کنیم.
--------------------------------------------------
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز به واقع روزی تاریخی است چون شاید نخستین بار کشورهای در حال توسعه توانستند از جایگاه بین المللی خود استفاده و قدرت نمایی کنند و حرف حق خود را به گوش جهانیان برسانند. علی اکبر صالحی در ارتباط مستقیم با شبکه خبر افزود: این بار سه کشور مهم ترکیه، برزیل و ایران توانستند با هماهنگی و همفکری ، کلام و بیان حقی را به گوش جهانیان برسانند و در حمایت از ایران بیانیه ای صادر شد که حق ایران را در بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به خصوص غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناختند. وی اضافه کرد: این امری محقق شده بود و طبق معاهده ان پی تی و اینکه عضو ان پی تی هستیم حق ماست ولی فشارهای سیاسی وارد می کردند؛ به هر حال امروز این مسئله به طور روشن و واضح از طرف دو کشور مهم که در حقیقت نمایندگی از سایر کشورهای همسو و همفکر خودشان دارند اذعان شد و ان را به رسمیت شناختند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش گفت: بیش از 9 ماه از زمان ارائه تقاضای خودمان برای تامین سوخت راکتور تهران که به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرده بودیم می گذرد. به گزارش خبرنگار ما، علی اکبر صالحی در گفتگو با شبکه خبر افزود: ملت بزرگوار مستحضر هستند که برای تامین سوخت راکتور تهران که یک امر تجاری و ساده است چه شرایط خاصی را پیش روی ما گذاشتند. وی گفت: ولی ما برای اینکه برای چندمین بار حسن نیت، تفاهم و همکاری بیش از حد خودمان را اعلام کنیم و به نمایش بگذاریم، پذیرفتیم که تبادل سوخت انجام گیرد. صالحی افزود: موردی که آنها خیلی بر روی ان اصرار کردند که بایستی سوخت اولیه ایران در کشور دیگری تودیع می شد، این مورد پذیرش واقع و قرار شد براساس یک موافقتنامه که بعدا میان ایران و گروه وین به امضا خواهد رسید جزئیات تبادل سوخت در آن روشن شود. وی با بیان اینکه ما برای تودیع سوخت در ترکیه اعلام آمادگی کردیم گفت: این تنها بهانه ای که آنها داشتند به این صورت رفع می شود، ولی به نظر ما همه اینها بهانه بوده است و یقینا از این به بعد نیز آنها باز به دنبال بهانه جویی های دیگری خواهند بود. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این بار هم برای مردم عزیز خودمان و هم برای تمام دنیا حجت تمام شده است که ایران با حسن نیت و برای شفاف سازی و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه بین المللی، هر آنچه که مستلزم صلح، ثبات و حفظ انسجام ان پی تی بوده انجام داده است. صالحی گفت: امروز یک روز تاریخی و به یادماندنی است و بنده این روز را از جهت این دستاورد بزرگ به محضر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و ملت بزرگ ایران صمیمانه تبریک عرض می کنم.
---------------------------------------------

وزیر خارجه ترکیه: اورانیوم غنی شده ایران امانت مردم ایران نزد ماست

وزیر امورخارجه ترکیه نیز گفت: اورانیوم غنی شده ایران امانت مردم این کشور نزد ماست و ما از آن نگهداری می کنیم.

احمد داوود اوغلو در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، برزیل و ترکیه پس از قرائت بیانیه مبادله سوخت، بر خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای تأکید کرد.

وی همچنین استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس معاهده ان پی تی را حق همه کشورها دانست.

وزیر خارجه برزیل نیز تحریم ها را در موضوع هسته ای ایران راه درستی ندانست و بر ادامه گفتگوهای مسالمت آمیز تأکید کرد.

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، برزیل و ترکیه در حاشیه اجلاس سران گروه 15 برگزار شد.



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.